Jakab 048 Čtvrtý, stíhací 1951-1989
| Kód produktu | 167/JAKAB048 |
Čtvrtý, stíhací 1951-1989
Miroslav Irra
4. stíhací letecký pluk působil v sestavě čs. vojenského letectva 38 let od roku 1951 do roku
1989, kdy byl zrušen. Jeho vznik souvisel se zahájením přechodu stíhacího letectva na
proudovou leteckou techniku, kdy k přeškolení na letouny Mig-15 byli dle politických i
odborných hledisek vybráni ti nejspolehlivější stíhací piloti, dosud létající na vrtulových
letounech S-199. Ti, kteří zůstali, byli soustředěni u nově vzniklých pluků, 4. a 18. leteckého
pluku 22. letecké divize na letišti Plzeň Bory. Po tuto dobu byl 4. pluk nadále vyzbrojen
letouny S-199 do roku 1954, kdy se jeho personál dočkal přeškolení na Mig-15. Zároveň se
přesunul na letiště Pardubice, kde setrval až do konce své existence. Po tuto dobu plnil úkoly
výcviku a ochrany vzdušného prostoru Československa, a jako ostatní stíhací pluky, také on
prošel postupným procesem přeškolování a přechodu na stále modernější a výkonnější
leteckou techniku – MiG-15bis, MiG-19S, P a PM, MiG-21F, M a MF. Ty nejmodernější
typy – MiG-23 a 29 - však již na 4. stíhací letecký pluk nezbyly.
4. pluk byl zrušen k 31.7.1989, ale v té době ještě nikdo netušil, že během dalších necelých
šesti let jej budou následovat všechny ostatní letecké pluky, a letectvo, nyní již české, přejde
na zcela odlišný organizační a hlavně radikálně redukovaný model. Převážná většina těchto
zrušených pluků se po roce 1989 dočkala veřejně dostupného knižního zpracování své
historie, 4. pluk ale dosud zůstal jedním z těch několika, jimž zatím žádná kniha věnována
nebyla. Tato publikace se tudíž výrazem snahy o zaplnění jedné mezery v naší letecké historii.
Zda a s jakým výsledkem se to podařilo, nechť posoudí čtenář sám.
Formát 230x297mm, 144 stran, stovky bar. a čb. fotografií, barevné bokorysy



